خانه » همه چیز درباره ویروس اچ پی وی

همه چیز درباره ویروس اچ پی وی

اچ پی وی یکی از بیماری های چالش برانگیز و ترسناک است که خیلی از دختران جوان با این بیماری درگیر هستند و شدیدا ذهن آن ها را به خود مشغول کرده است. ویروس اچ پی وی یا ویروس پاپیلومای انسانی یک ویروسی است که تایپ های مختلف دارد و حدود صد تا صد و پنجاه نوع از این ویروس شناسایی شده است، ولی چهار نوع اصلی؛ شش، یازده، شانزده و هجده انواعی هستند که در اکثر سرطان های دهانه رحم جداسازی شدند و برای همین این ویروس اهمیت پیدا کرده و خیلی راجب به آن صحبت شده است. برای آشنایی با این ویروس و روش های پیشگیری از ابتلای آن توصیه می شود با ما تا انتهای این مقاله از سایت دکتر الهه ثناگو بهترین متخصص زنان و زایمان تهران همراه باشید.
 
 
 
همه چیز درباره ویروس اچ پی وی
 

چطور ویروس HPV وارد بدن می شود؟

انواع رده های ویروس اچ پی وی که باعث بروز زگیل های تناسلی می شوند ، عمدتا از طریق تماس پوستی در رابطه جنسی همراه با دخول انتقال پیدا می کند. این ویروس معمولا در اطراف آلت تناسلی و مقعد دیده می شود و تجمع کمتری در ناحیه دهان یا گلو دارد.

زگیل های تناسلی در افرادی که دارای ویروس HIV هستند بعد از تماس با افراد آلوده با احتمال بیشتری بروز پیدا می کند. قدرت سیستم ایمنی بدن یکی از مهم ترین معیارها در بروز این عارضه می باشد. افرادی که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف است ، از جمله آن ها که به ویروس ایدز یا سایر بیماری هایی که قدرت ایمنی بدن را پاین می آورد مبتلا هستند ، زگیل ها بیشتر بروز می دهند ، چرا که بدن آن ها قادر به مبارزه با این ویروس نمی باشد و این بیماری می تواند بر روی سلامتی بدن غلبه کند.

علائم آلودگی به ویروس اچ پی وی در زنان

شایعترین علامت ابتلا به ویروس HPV زگیل در ناحیه تناسلی است که در چنین شرایطی احتمال خواهد داشت دهانه رحم آلوده به زگیل شده باشد. گاهی اوقات علامت ها وقتی نمایان می شود که دهانه رحم آلوده شده باشد، بدین معنا که با ضایعه زگیل در ناحیه خارجی تناسلی مواجه نیستید اما به صورت مداوم احساس التهاب در داخل واژن خود دارید و با علائم تحریک واژن به ویژه پس از تماس جنسی مواجه هستید. گاها ممکن است فرد متوجه ابتلا خود به بیماری نشده باشد و همین عامل موجب ابتلا و درگیری فرد به بیماری سرطان دهانه رحم شده است که در چنین شرایطی فرد علائم متفاوتی همچون احساس سنگینی داخل لگن، ترشحات بدبو و غیرطبیعی، درد و احساس ناراحتی مداوم در ناحیه تناسلی خواهد داشت. گفتنی است در اکثریت مواقع آلودگی به ویروس اچ پی وی بدون علامت است که انجام پاپ اسمیر و بررسی HPV می تواند به تشخیص بیماری و درمان به موقع کمک بسزایی نماید.

توضیحات خانم دکتر ثناگو در خصوص ویروس پاپیلومای انسانی و روش های تشخیص ، پیشگیری و درمان آن 

 

ویروس HPV در مردان

طبق مطالعات انجام شده در کشور امریکا پنجاه درصد مردان که تماس جنسی داشته اند، در یک فاصله زمانی به ویروس HPV آلوده شده اند ولی در اکثریت مواقع آقایان به صورت ناخودگاه بهبود می یابند. به طور معمول ابتلا به ویروس اچ پی وی در مردان بدون علامت است ولی اگر به نوع کم خطر مبتلا شده باشند ممکن است ضایعه زگیل های تناسلی در ناحیه ژنیتال مشاهده شود، گاهی اوقات این زگیل های تناسلی در مردان مسطح بوده و متوجه آن نمی شوند و تنها پزشک با استفاده از مواد مخصوص و نورها می تواند این بیماری را تشخیص دهد.

در صورت آنکه ویروس پاپیلومای انسانی در مردان از بین نرود، بدین صورت است که آنها اکثرا ناقل هستند و می توانند سبب آلودگی شریک جنسی خود شوند. ولی در موارد خیلی نادر ممکن است منجر به سرطان در نواحی آلت تناسلی، روی مقعد شود. اما سرطان های شایع در اثر ابتلا به ویروس اچ پی وی سرطان انتها زبان و انتها حلق می باشد.

ویروس HPV و هرپس

با توجه به شباهت هایی که دو بیماری هرپس و اچ پی وی دارند ،  ممکن است برخی از افراد در تمایز این دو بیماری با مشکل رو به رو شوند. هر دو این بیماری ها باعث ایجاد ضایعات پوستی نامطلوبی خواهد شد و متاسفانه با وجود پیشرفت علم قابل درمان نبوده و تا به امروز رایج ترین بیماری های منتقل شونده جنسی در ایلات متحده آمریکا است. باید بدانید که هرپس ویروسی است که می تواند موجب ایجاد تبخال و کهیر در ناحیه تناسلی شود ، اما ویروس پامیلومای انسانی ، خانواده بزرگی از ویروس ها است که دارا بیش از 100 گونه مختلف می باشد و باعث ایجاد زگیل و مشکلات دیگر در بدن می شود. باید بدانید که ویروس اچ پی وی باعث ایجاد زگیل تناسلی در بدن خواهد شد و با بیماری زگیل تناسلی متفاوت است.

سن شیوع ابتلا به ویروس اچ پی وی

این بیماری بسیار ترسناک نیست، ویروس پاپیلومای انسانی بیشتر در دختران جوان زیر سی سال دیده شده است زیرا در این دوره سنی به دلیل داشتن رابطه جنسی زیاد و تعدد شرکای جنسی احتمال ابتلا به این ویروس بیشتر خواهد بود. لازم است بدانید، سیستم ایمنی بدن در دوره سنی زیر سی سال می تواند با این ویروس مقابله کند و آن را از بین ببرد. بدین معنا که در این دوره سنی بدن می تواند این ویروس را تا دو سال بعد از ابتلا تا نود درصد ویروس اچ پی وی را از بین ببرد. به همین منظور در دختران زیر سی سال تنها تست پاپ اسمیر بررسی می شود و نیازی به چک کردن اچ پی وی نخواهد بود.

 

تشخیص علت و زمان ابتلا به HPV

یکی از سوالات شایع در میان افراد این است که آیا می توان تشخیص داد که از چه زمانی و به چه علت ابتلا به این نوع ویروس شده اند؟ گفتنی است که تشخیص آن امکان نخواهد داشت زیرا ممکن است در سال های گذشته از طریق شریک جنسی خود یا هر علت دیگری سال های طولانی این ویروس در بدن شما وجود داشته است اما علامتی نداشتید که در چنین شرایطی تشخیص داده شده است لذا زمان ابتلا و تشخیص علت آن امکان نخواهد داشت.

تشخیص ویروس اچ پی وی

در خانم‌های جوان تشخیص با تست پاپ اسمیر است که در تست پاپ اسمیر اچ پی وی هم مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. متخصص زنان و زایمان به طور معمول توصیه می نماید در دوره سنی زیر سی سال اچ پی وی بررسی نشود زیرا این امر موجب استرس در فرد شود . به دلیل اینکه بدن آن را پاک می کند لذا لزومی ندارد که فرد را به دردسر اندازیم.

تشخیص ویروس اچ پی وی در مردان

زمانی که مردان به این ویروس مبتلا می شوند، این ویروس همیشه در مایع منی و مجرای ادراری آن ها وجود دارد و از این طریق می تواند منتقل شود و تشخیص ویروس HPV در مردان از طریق ادرار و یا حتی خون و یا ترشحات آلت بررسی می شود.

ترس از ویروس اچ پی وی

یکی از سوالات شایع در میان افراد این است که آیا ویروس اچ پی وی خیلی ترسناک است؟ بایستی بدانید بیش از صد نوع ویروس hpv وجود دارد که ممکن است هر فردی را در طول زمان به هر علتی مبتلا نماید اما قابل توجه است که بدانید 99 درصد از موارد این ویروس خود به خود بهبود می یابد، اما در موارد نادر ممکن است این بیماری تبدیل به سرطان شود.

بهترین راه حل برای بهبود بیماری تقویت سیستم ایمنی بدن ، انجام فعالیت های ورزشی ، تغذیه مناسب ، استفاده از مولتی ویتامین ها به خصوص ویتامین های حاوی B می باشد که تمامی این موارد می تواند به بهبود بیماری کمک بسزایی نماید. در نهایت انجام واکسیناسیون ضروری است و چکاپ های دوره ای منظم و انجام روش تشخیصی کولپوسکوپی می تواند به سیر پیشرفت بیماری کمک نماید.

 

راه های انتقال ویروس اچ پی وی

منبع اصلی ابتلا و درگیری انسان به ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس جنسی می باشد . البته راه های دیگری می تواند موجب ابتلا به این ویروس شود، به طور مثال ابتلا به این ویروس از طریق استخر و نشستن در مکان هایی که این ویروس وجود دارد، ولی تمامی این موارد در حد حدس و فرضیه است و معمولا این ها ویروس ها خطرناکی نیستند. لازم است بدانید که راه اصلی انتقال ویروس اچ پی وی از طریق تماس جنسی زن به مرد و بالعکس می باشد. زمانی که فرد به آن آلوده می شود این ویروس را با خود حمل می کند و در ترشحات واژن و ترشحات مایع منی این ویروس وجود دارد و در هر بار نزدیکی می تواند به شریک جنسی شخص منتقل شود. شایعترین عاملی که سبب آلودگی فرد به ویروس HPV، تماس پوستی است. دومین راه انتقال شایع از طریق روابط جنسی می باشد. این انتقال جنسی می تواند به طرق مختلف نظیر واژینال، مقعدی و تماس جنسی دهانی شود. تمامی این موارد اصلی ترین عواملی هستند که می توانند سبب آلودگی فرد به ویروس HPV شوند.

تفاوت زگیل های پوستی و زگیل تناسلی

ضایعات پوستی روی سطح بدن به صورت های مختلف پوستی و خال های گوشتی می باشد که تشخیص آن توسط فرد امکان ندارد که ضایعات پوستی یا زگیل تناسلی است که تشخیص حتما می بایست توسط پزشک انجام شود. خیلی اوقات بیماران تصور می کنند یک ضایعه است و احتمال دارد با ژیلت یا ناخن سطح آن ضایعه را دستکاری کنند و بایستی بدانید این امر سبب آلودگی سایر نقاط بدن با سرعت بالا می شود.

واکسن گارداسیل بهترین روش برای جلوگیری از ویروس اچ پی وی

واکسن گارداسیل برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV تزریق می شود. در حقیقت بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل در دختران و پسران قبل از سن بلوغ حدود سن  9-11 سالگی می باشد که بیشترین اثر را دارد و سبب می گردد در صورت برخورد با ویروس بدن آن ایمنی لازم را داشته باشد، ولی توصیه می شود زیر سی سال و حتی چهل سال چه به پسران و دختران تزریق نمود.

واکسن گارداسیل برعلیه چهار نوع ویروس اچ پی وی است که شایعترین ویروس ها در سرطان دهانه رحم هستند ولی ویروس پاپیلومای انسانی  100 تا 150 نوع دارد که با تزریق واکسن بدن برعلیه آن چهار نوع شایع ایمن می شود و این در حالی است که اگر با انواع دیگر ویروس تماس داشته باشید آلوده شوید ولی به دلیل آنکه نوع های دیگر سبب ابتلا به سرطان نمی شود در حال حاضر دارویی برای مقابله با آن ها ساخته نشده است.

ولی بایستی بدانید با تزریق واکسن گارداسیل سیستم ایمنی بدن تقویت می شود و اگر فرد به انواع دیگر ویروس مبتلا شود، بدن سریع تر می تواند با آن مقابله نماید و با آن درگیری نداشته باشد و یا در صورت آلودگی سبب رفع این نوع از ویروس اچ پی وی شود.

 
 

در صورت ابتلا به ویروس اچ پی وی رعایت چه نکاتی لازم است؟

ویروس اچ پی وی انواع مختلفی دارد و امروزه تست های را به متخصص زنان و زایمان نشان می دهند که این نوع ویروس ناآشنا است و همین امر موجب اضطراب این افراد می شود ولی نباید از آن بترسید، آن چهار نوع اصلی انواع مهم آن است که خوشبختانه برای آن واکسن ایجاد شده است . ما توصیه می کنیم افراد بالای سی سال حداقل یک بار پاپ اسمیر و ویروس اچ پی وی را انجام دهید و اگر مثبت بود بایستی مراقبت های را انجام دهند که رعایت این نکات و مراقبت ها عبارت است از:

تست پاپ اسمیر بایستی هر شش ماه تا یکسال مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد .

به طور معمول یک کولپوسکوپی در ابتدای ابتلا به این بیماری به منظور اینکه تشخیص داده شود آیا دهانه رحم مشکلی دیگری هم پیدا کرده است یا خیر لازم است. در صورتی که تمام موارد بدون مشکل بود هر شش ماه تا یکسال تست پاپ اسمیر بایستی انجام شود و دو سال بعد به منظور تشخیص اینکه بدن توانایی از بین بردن این ویروس را دارد یا خیر بررسی اچ پی وی لازم و ضروری است.

متخصص زنان و زایمان توصیه می نماید حتی افرادی که مبتلا به ویروس اچ پی وی هستند تزریق واکسن اچ پی وی را فراموش نکنند، چون احتمال ابتلا همزمان به هر چهار نوع ویروس وجود نخواهد داشت و نهایتا شانس ابتلا تنها به یک تا دو نوع از این ویروس وجود خواهد داشت. لذا تزریق واکسن می تواند موجب شود تا فرد به سایر انواع ویروس مبتلا نشود. علاوه بر این تزریق واکسن موجب می شود تا سیستم ایمنی بدن فعال شود تا همان ویروسی که به آن مبتلا است را بتوانیم تا حدودی از بین ببریم و با آن مبارزه کنیم.

تمامی افراد انجام تست پاپ اسمیر را فراموش نکنند، اما افراد در دوره سنی بالای سی سال ترجیحا همراه با تست پاپ اسمیر، بررسی اچ پی وی لازم است ولی در دوره سنی زیر سی سال ضروری نخواهد بود، مگر اینکه رفتارهای پرخطر جنسی و شریک های جنسی متعدد داشته باشید در این زمان بهتر است که مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

در صورت ابتلا به اچ پی وی ابتدا بایستی نوع آن مشخص گردد سپس در صورتی که نوع آن پرخطر بود در این زمان بیمار باید کولپوسکوپی انجام شود، همچنین در صورتی که متخصص زنان و زایمان مشکوک باشد و یا زخم بر روی دهانه رحم ملاحظه کند در این زمان انجام کولپوسکوپی ضروری خواهد بود. اما اگر فرد به ویروس اچ پی وی مبتلا باشد و نوع این ویروس از چهار نوع اصلی نباشد و مشکلی بر روی دهانه رحم دیده نشود، انجام تست پاپ اسمیر هر شش ماه تا یکسال و بررسی اچ پی وی پس از دو سال لازم خواهد بود. تزریق واکسن اچ پی وی در تمامی افراد و شریک جنسی آن ها لازم است.

 
همه چیز درباره ویروس اچ پی وی

درمان ویروس ویروس اچ پی وی در تهران

در حقیقت هیچ نوع داروی وجود ندارد که بتواند سبب از بین رفتن ویروس پاپیلومای انسانی در بدن فرد شود، لذا این بیماری درمان قطعی ندارد. ویروس HPV در سلول های دهانه رحم وجود دارد و بایستی بدانید که در سنین زیر سی سال بدن می تواند ویروس را شناسایی کند و سبب از بین رفتن آن شود و دوره از بین رفتن ویروس حدود دوسال به طول می انجامد. ولی در سنین بالای سی سال بستگی به سیستم ایمنی بدن خواهد داشت که بدن بتواند با ویروس اچ پی وی مقابله کند و سبب از بین رفتن آن شود.

تمامی این افراد بایستی سبک زندگی خود را تغییر دهند و زندگی به دور از استرس داشته باشند و همچنین سعی نمایید فعالیت ورزشی، تغذیه سالم داشته باشید و از استعمال دخانیات همچون سیگار و مشروبات الکی بپرهیزید، تا در نهایت تحت درمان باشید و هر شش ماه یک بار تست های تشخیصی همچون پاپ اسمیر و کولپوسکوپی را انجام دهید تا این ویروس سبب ایجاد مشکلات در ناحیه دهانه رحم نشود.

عدم درمان ویروس HPV چه عواقبی دارد؟

در صورت آنکه فردی مبتلا به ویروس اچ پی وی است اما درمان نشود، چه اتفاقی می افتد. در اکثریت مواقع بین یک تا دو سال 99 درصد به صورت ناخودآگاه بهبود می یابد و سیستم ایمنی بدن فرد این ویروس را از بین می برد. مواردی که درمان نمی شوند و ویروس از بین نمی رود، با علائمی همچون زگیل تناسلی ، زخم های دهانه رحم و سرطان های دهانه رحم در خانم ها و سرطان های مقعد و آلت تناسلی همچنین سرطان کف دهان در آقایان باشد.

 

سوالات متداول HPV و پاسخ دکتر ثناگو به آنها

  • پیشگیری از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی به چه صورت است؟

کلام آخر

در صورت ابتلا به ویروس اچ پی وی استرس نداشته باشید، مصرف برخی داروها می تواند موجب تقویت کننده سیستم ایمنی بدن شده و همین امر کمک می کند تا بدن زودتر این ویروس را پاک کند. این افراد می توانند رابطه جنسی داشته باشند و از این بابت مشکلی نخواهند داشت، زمانی که خود و شریک جنسی آن ها واکسن را تزریق نماید دیگر مشکلی برای برقراری رابطه جنسی نخواهد بود. از رفتار های پر خطر جنسی بپرهیزید و شریک های جنسی مختلف نداشته باشید بخاطر اینکه هر آدمی می تواند آلودگی های بسیاری را به یک خانم منتقل کند و آن خانم بدون آنکه بداند، خود را در معرض ویروس و میکروب ها قرار می دهد. حتما مراقب شریک های جنسی خود باشید و ترجیحا استفاده از کاندوم توصیه می شود چون می تواند جلوی خیلی از این اتفاقات را بگیرد.

 

دکتر الهه ثناگو متخصص زنان و زایمان

دکتر الهه ثناگو

جراح متخصص زنان زايمان و نازايی ـ لاپاراسكوپی، هيستروسكوپی
دكتر الهه ثناگو متخصص زنان زايمان نازايي دوره شش ساله پزشكي عمومي را در دانشگاه ايران به اتمام رساند
و سپس در سال ١٣٨٤ دوران تخصص خود را در رشته جراحي زنان و زايمان و نازايی به اتمام رسانيد.
سپس حدود دو سال دوران طرح خود را در استان كرمانشاه در خدمت رساني به مردم محروم
شهرستان گيلانغرب سپری كرد و پس از آن به تهران بازگشت .
ايشان دوره های كوتاه مدت و بلند مدت آموزش لاپارسكوپی و اندومتريوز را در خدمت اساتيد
بزرگی چون استاد عادل شروين در تهران، استاد البرزی در شيراز و پروفسور arnaud wattiez
در فرانسه گذرانده است .
سهامدار بیمارستان عرفان_نيايش

برچسب ها:
مقالات مرتبط
چسبندگی رحم

چسبندگی رحم

از جمله بیماری هایی که می تواند رحم را درگیر نماید ، چسبندگی رحم است. رحم یکی از ارگان های بسیار حیاتی در بدن زن است که هر...

فیبروم رحم

فیبروم رحم

فیبروم رحم بیماری شایعی است که بسیاری از زنان به این بیماری مبتلا هستند و عاملی است که سبب استرس بسیاری از افراد شده است....

واژینیسموس

واژینیسموس

واژینیسموس چیست؟ شاید تا به حال اصلا نام این بیماری یا اختلال را نشنیده باشید اما اغلب افرادی که به آن دچار هستند بار...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۱۰ دیدگاه ها
  1. با عرض سلام ، در مورد ویروس اچ پی وی
    ژنو تایپ ۶ و ١١ کم خطر و سرطان زا نیستند
    و فقط مسئول بروز زگیل ها میباشند …. و دونوع ١۶ و ١٨ پر خطر و قابلیت ایجاد سرطان دهانه رحم را دارند

    لطفا ابتدای مقاله را اصلاح بفرمایید تا موجب نگرانی بیش از حد نشود ……با تشکر

    پاسخ
    • سلام
      ممنون از پیگیری و توضیحات شما ولی بیشتر در این مورد تحقیق نمایید زیرا تمامی نوشته ها و مطالب ما براساس رفرنس های علمی است و کاملا درست می باشد و جهت آگاهی و اطلاع رسانی زنان جوان بسیار لازم خواهد بود. شما هم می توانید برای آگاهی بیشتر در این مورد تحقیق نمایید.

      پاسخ
  2. سلام راه پاکسازی ویروس اچ پی وی از روی سطوح از قبیل سری لیزر که با بدن در تماس هست چیه؟

    پاسخ
    • سلام با استفاده از مواد استریل کننده

      پاسخ
  3. سلام وقتتون بخیر
    من در قسمت لابیا اندام تناسلیم یه زایده کوچک شبیه زگیل دارم ممکنه HPV باشه؟

    پاسخ
    • سلام
      عزیزم نیاز به معاینه است

      پاسخ
  4. سلام آیا امکان دارد بدون انجام رفتار پر خطر و تغییر

    شریک جنسی ویروس کم خطر به نوع پرخطر تبدیل
    شود؟ مثلا شماره ویروس در ازمایش عوض شود؟؟؟

    پاسخ
    • سلام در بعضی موارد ممکنه

      پاسخ
  5. سلام
    اگر بعد از رابطه با شریک جنسی جدید،بلافاصله متوجه آلوده بودن ایشان به این ویروس شدیم چه اقداماتی باید انجام دهیم؟؟!!؟

    پاسخ
    • سلام اگر رابطه محافظت نشده داشتین احتمال اینکه شما به این ویروس مبتلا بشید هست. اگر آلودگی بخواد نشون داده بشه دو الی سه هفته طول میکشه خودتون رو بررسی کنید. حتما خودتون رو از لحظا ظاهری بررسی کنید. و حتما تا یک ماه بعد از رابطه به متخصص مراجعه کنید.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *