از علل تا درمان بیماری آندومتریوز

آندومتریوز

یکی از بیماری های زنان که شیوع بسیار بالایی دارد، بیماری آندومتریوز می باشد. شیوع این بیماری به گونه ای است که از هر چهار نفر یک نفر به آن مبتلا می شود.

علائم و نشانه های بیماری آندومتریوز

به طور معمول بیماری آندومتریوز پس از سنین بلوغ به تدریج علائم را ایجاد می نمایید. آنچه بایستی به آن دقت نمایید داشتن سیکل های قاعدگی دردناک است. مادران بایستی هوشیار باشند اگر دختران آنها عادت های ماهانه دردناکی در سنین بلوغ دارند نبایست نسبت به آن بی توجه باشند و حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند.

سیکل های قاعدگی دردناک

اولین علامت و نشانه بیماری آندومتریوز دردناک بودن سیکل های قاعدگی می باشد، به طور معمول داشتن سیکل های قاعدگی کمی دردناک، طبیعی است اما دختر جوانی که به دلیل دردناک بودن عادت ماهانه مجبور است در خانه بماند و توان راه رفتن را ندارد و نیاز به مصرف مسکن و سرم تراپی دارد، لذا این فرد حتما بایستی بررسی شود و به هیچ عنوان نبایست نسبت به آن بی تفاوت بود. لذا اولین علامتی که باعث می شود ما به بیماری آندومتریوز مشکوک شویم داشتن سیکل های قاعدگی دردناک است.

کیست تخمدان

دومین نشانه بیماری آندومتریوز مشاهده کیست تخمدان در سونوگرافی می باشد. کیست های تخمدان می توانند پایدار باشند یا اینکه مدتی نباشد و مجدد ظاهر شوند. در حقیقت این هوشیاری یک پزشک است اگر در سونوگرافی کیستی مشاهده می نماید مشکوک به بیماری آندومتریوز شود و نسبت به این نوع کیست ها بی تفاوت نباشد. حتی اگر کیست های تخمدان بهبود یابند این بنا به این دلیل نیست که بیمار مشکلی ندارد بلکه بایستی بررسی های لازم برای فرد انجام شود.

همان طور که ذکر شد، یکی از علائم بیماری اندومتریوز کیست های تخمدان هستند، این نوع کیست ها، کیست های شکلاتی می باشند و معمولا این نوع کیست ها در تخمدان پایدار بوده و گاهی ممکن است کوچک بوده و بی اهمیت باشند ولی زمانی که با علائم بیمار تطابق داده می شوند می توان از اهمیت آن ها متوجه شد. برخی از کیست ها در زمان سونوگرافی کوچک بوده ولی با گذشت زمان بزرگ شده و حتی در موارد ناپدید می شوند. اما قابل توجه است که اگر کیست ها از نوع شکلاتی باشند، این نوع کیست های تخمدان بهبود نمی یابد و تنها این نوع کیست ها باز می شوند و محتویات داخل کیست به ناحیه لگن ریخته می شود که این مورد بسیار خطرناک است زیرا سبب التهاب بیشتر لگن می شود. در نهایت به دلیل آنکه کیست باز شده و ترکیده است پس از چند ماه مایع داخل آن جمع می گردد و کیست داخل سونوگرافی قابل مشاهده خواهد بود.

به همین خاطر این هوشیاری پزشک است که باید با دقت به بررسی بیماری آندومتریوز بپردازد و به صورت چکاپ های دوره ای این بیماری را بررسی نمود.

علائم آندومتریوز

دیگر علائم بیماری آندومتریوز

از دیگر علائم و نشانه های بیماری آندومتریوز که به تدریج با افزایش سن ایجاد می شود، دردهای لنگی، لکه بینی و تغییرات سیکل های قاعدگی می باشد. در مرحله بعد که پس از ازدواج این نشانه ها بروز می کند دردهای لنگی، دردهای لنگی هنگام تماس جنسی، چسبندگی های لگنی که منجر به نازایی می شود.

در نهایت بگوییم، در بعضی از موارد بیماری آندومتریوز بدون علامت خواهد بود ولی گاهی به صورت اتفاقی در حین جراحی می توان متوجه چسبندگی های لگنی شد و حتی در مواردی زمانی که فرد به دلیل ناباروری به متخصص زنان مراجعه می نمایید پس از بررسی های لازم متوجه ابتلا به بیماری آندومتریوز می شویم، ولی این موارد بسیار کم خواهد بود و اکثریت افراد با دردهای سیکل های قاعدگی مواجهه هستند.

لذا به تمام مادران توصیه می شود مراقب دختران خود باشند و دردها در زمان عادت ماهانه را جدی بگیرید و همچنین به زنان با سنین بالاتر توصیه می شود اگر درد در زمان عادت ماهانه یا تماس جنسی دارید یا با دردهای غیر طبیعی در ناحیه لگن مواجهه هستید، یا اگر بارداری برای شما سخت است و نازایی دارید توصیه می شود حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا بررسی های لازم برای شما انجام شود.

علت ایجاد بیماری آندومتریوز چیست؟

در حقیقت بیماری آندومتریوز یک بیماری ژنتیکی است که بیمار به خون سیکل های قاعدگی خود حساس است و هر مرتبه ای که فرد عادت ماهانه می شود مقداری خفیفی از خون وارد لگن شده که این یک امر طبیعی است و خون به صورت مایع در سونوگرافی قابل مشاهده خواهد بود.

خون موجود در ناحیه لگن به تدریج جذب می شود ولی بعضی از زنان که زمینه ی ژنتیکی دارند به دلیل آهن موجود در خون که در ناحیه لگن ریخته می شود به مرور زمان این خون سبب تغییرات التهابی در ناحیه لگن، چسبندگی و سلول های التهابی می شود که در نهایت سبب ایجاد دردهای سیکل قاعدگی می گردد.

التهاب لگن به تدریج می تواند سبب ایجاد کیست های تخمدان شود و با بروز کیست های تخمدان، تخمدان ها به سطح زیرین خود می چسبند و این چسبندگی ها به مرور سبب ایجاد درد های عادت ماهانه می گردد و همین طور  التهاب بیشتر می شود و با گذشت زمان این مشکل حاد تر شده و سبب چسبندگی لوله ها و کشیدگی حالب مجاری ادراری شود و تمام این موارد سبب می شود تا به تدریج دردها، تغییرات عادت ماهانه، لکه بینی و مشکلات بارداری در فرد بیشتر گردد. لذا اتیولوژی بیماری آندومتریوز یک اتیولوژی ژنتیکی است و تمام زنان به خون موجود در ناحیه لگن حساس نیستند و تنها بعضی از زنان که زمینه ژنتیک دارند نسبت به خون ناحیه لگن حساس خواهند بود.

از علل تا درمان آندومتریوز

تشخیص بیماری آندومتریوز

تشخیص بیماری آندومتریوز با شک بالینی همراه است، زمانی که بیمار با علائمی مواجهه می شود و به متخصص زنان مراجعه می نمایید جهت بررسی و تشخیص دقیق تر یک سونوگرافی درخواست می گردد که این سونوگرافی مختص آندومتریوز است.

بسیاری از سونوگرافی ها زمانی که به قصد تشخیص آندومتریوز انجام نمی شوند، لذا قادر به تشخیص این بیماری نخواهد بود و قابل اعتماد نیست. لذا این گونه سونوگرافی ها باید در مرکز آندومتریوز انجام گردد که ابتدا علائم آندومتریوز بررسی و سپس تشخیص داده شود.

همچنین آزمایش خون می تواند به تشخیص این بیماری کمک نمایید و در نهایت تشخیص قطعی و درمان قطعی لاپاراسکوپی می باشد.

سرطان تخمدان و بیماری آندومتریوز

احتمال ایجاد سرطان تخمدان با وجود کیست های آندمتریوزی و رشد کیست ها افزایش می یابد. لذا این مشکل حتما بایستی به تمامی بیماران گوش زد شود که در صورت وجود کیست های تخمدان بزرگ تر از هفت الی هشت سانت حتما بایستی از نظر تومور مارکرها و سرطان تخمدان بررسی شوند.

و موارد مشکوک، نیاز به جراحی خواهد بود، لذا افراد مبتلا به بیماری آندومتریوز بایستی تحت نظر متخصص زنان باشند. قابل توجه است که یکی از موارد خطرناک همزمانی بیماری آندومتریوز با سرطان می باشد، لذا چکاپ های دوره ای را فراموش نکنید.

سرطان تخمدان و آندومتریوز

درمان بیماری آندومتریوز

زمانی که بیماری آندومتریوز براساس آزمایش و سونوگرافی تشخیص قطعی داده شود در این زمان بایستی نوع درمان با توجه به شرایط فرد مشخص می گردد.

موارد آندومتریوز خفیف که تنها با یک درد در زمان عادت ماهانه همراه است و کیست بزرگی وجود ندارد می توان بیمار را بررسی نمود و تحت چکاپ های دوره ای قرار داد، که در نهایت درمان در چنین مواقعی در سنین پایین به صورت تجویز داروهای پیشگیری از بارداری می باشد که می توان با تجویز این نوع داروها میزان خونریزی عادت ماهانه و دردها را در این دوران کنترل نمود.

ولی زمانی که کیست تشکیل می شود و این نوع کیست ها بزرگ هستند درمان تنها از طریق جراحی انجام می گردد. البته درمان حتی در چنین مواقعی براساس شرایط بیمار مشخص می گردد، گاهی اوقات بیماران قصد بارداری داشته و کیست های کوچکی دارند لذا درمان به صورت دارویی خواهد بود تا بیمار بتواند باردار شود.

اما گاهی اوقات بیمار با دردهای بسیار شدید مواجهه می شود که درمان به صورت جراحی خواهد بود، لذا درمان بیماری آندومتریوز یک درمان ثابتی نیست که بتوان دقیق آن را بیان نمود. در حقیقت درمان بسته به شرایط بیمار مشخص می گردد و برای هر فرد ابتدا بایستی یک بررسی دقیق و جامعی انجام شود تا سپس بتوان نوع درمان را مشخص نمود.

ولی در صورتی که بیمار بایستی جراحی شود، حتما باید تحت جراحی لاپاراسکوپی قرار گیرد و نبایست جراحی باز برای بیمار انجام شود. در طول جراحی لاپاراسکوپی بایستی به طور کامل چسبندگی ها آزاد شود و کیست ها برداشته و درگیری های لگنی تاجایی ممکن درمان گردد، زیرا بیماری آندومتریوز یک بیماری عود کننده است و احتمال بازگشت بیماری وجود خواهد داشت لذا اگر جراحی و درمان به صورت کامل انجام نگردد احتمال عود و بازگشت بیماری وجود خواهد داشت.

حتی در مواردی که جراحی آندومتریوز توسط بهترین پزشک انجام می گردد باز در مواردی نادر احتمال عود آن وجود خواهد داشت، لذا بهتر است کامل ترین درمان و جراحی انجام شود تا احتمال عود بیماری کاهش یابد. به همین منظور برای پیشگیری از بروز عوارض و عود مجدد بیماری سعی نمایید به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید و در انتخاب متخصص خود دقت لازم و کافی را داشته باشید.

در نهایت پس از جراحی به منظور پیشگیری از عود نیاز خواهد بود که بیمار تحت درمان دارویی قرار گیرد.

در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص بیماری های زنان می توانید به قسمت انتهایی مقالات مراجعه نمایید و سوالات خود را از ما بپرسید.

آندومتریوز بیماری است که مشکلات شدید برای فرد به همراه خواهد داشت و بیمار تا به آخر عمر خود سعی می نمایید تا با این بیماری مقابله نمایید لذا بهتر است بهترین روش درمان برای بیمار انجام گردد، درمان برای تمامی افراد یکسان نخواهد بود هر بیمار بنابر علائم، دردهای لگنی، سن، تصمیم به بارداری متفاوت خواهد بود.

در نهایت بگوییم آندومتریوز بیماری نیست که بتوان تنها با یک جراحی درمان نمود ولی جراحی باید بهترین جراحی باشد و تمام مشکلات به وجود آمده رفع گردد، به هر حال عود در تمام جراحی ها وجود دارد و بیمار پس از جراحی حتما بایستی تحت درمان دارویی قرار گیرد. همچنین اگر فرد قصد بارداری دارد حتما بایستی سریعتر بارداری اتفاق افتد. همچنین اگر فرد مبتلا به این بیماری در سنین بالایی است برای کاهش عود و ابتلا به سرطان نیاز است تا رحم و تخمدان ها برداشته شود و بیمار بایستی تحت چکاپ های دوره ای باشد تا احتمال عود و ابتلا به سرطان کاهش یابد.

راه های ارتباطی با دکتر الهه ثناگو:

صفحه اینستاگرام: drelahesanagoo
شماره تماس: ۲۶۳۱۸۹۲۶

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به بهترین جراح زیبایی زنان در تهران مراجعه نمایید.

4 × دو =