هیستروسکوپی

هیستروسکوپی، شیوه ای است که در آن دستگاهی با قطر کم داخل رحم می شود. این دستگاه دارای نور و دوربین کوچکی است که امکان مشاهده قسمت های داخلی رحم را برای پزشک فراهم می کند. انجام این روش در بسیاری از موارد از سوی پزشک تجویز می شود، چه در تشخیص و چه در جراحی.

هیستروسکوپی تشخیصی

• تشخیص علت سقط های مکرر
  • تشخیص برخی شرایط از قبیل، پولیپ و فیبروم که توده های غیر سرطانی در رحم محسوب می شوند
  • بررسی مسائل و مشکلات باروری
  • بررسی دردهای لگنی

هیستروسکوپی جراحی

• رفع چسبندگی ناشی از عفونت و یا جراحی که می تواند باعث قطع سیکل قاعدگی و بروز مشکلات باروری شود.
  • تعیین محل قرارگیری دستگاه IUD
  • برداشتن فیبروم و پولیپ
  • انجام بیوپسی از بافت جهت بررسی های بیشتر زیر میکروسکوپ

آمادگی قبل از انجام هیستروسکوپی

خانم ها باید یک هفته قبل از انجام هیستروسکوپی، تست بارداری را انجام دهند و توصیه می شود در این مدت از روش های پیشگیری استفاده کنند، چرا که انجام این روش در خانم های باردار ممنوع می باشد.

در صورتی که هدف از انجام این روش، برداشت فیبروم باشد، جهت کاهش اندازه فیبروم ها، داروهایی پیش از انجام تست برای بیمار در نظر گرفته خواهند شد.

توصیه می شود جهت تسریع روند بهبودی، مصرف سیگار و دخانیات پیش از انجام این روش کنار گذاشته شود.

هیستروسکوپی

موارد منع استفاده از هیستروسکوپی:

– خانم های باردار

– خانم های مبتلا به سرطان رحم و واژن

– انسداد و تنگی دهانه رحم

روند هیستروسکوپی

حین انجام هیستروسکوپی

• ابتدا پزشک رحم را با استفاده از ابزاری به نام اسپکولوم باز نگه می دارد. درست همانند آن چیزی که در معاینه توسط متخصص زنان انجام می شود.
  • سپس پزشک دستگاه هیستروسکوپی را از طریق دهانه واژن وارد دهانه رحم و رحم می کند.
  • گاز کربن دی اکساید به آرامی و از طریق دستگاه وارد رحم می شود تا رحم گشاد و عریض شود.
  • نور و دوربین متصل به این دستگاه، امکان مشاهده رحم و لوله های فالوپ را برای پزشک امکان پذیر می سازد. این کار، به تشخیص هر گونه ناهنجاری کمک می کند.

در صورتی که این شیوه در جراحی مورد استفاده قرار بگیرد، ابزار جراحی نیز از طریق هیستروسکوپی جهت انجام جراحی وارد رحم خواهد شد.

هیستروسکوپی، روشی است فاقد درد، اما با این حال برخی بیماران در طول انجام آن احساس خوبی نخواهند داشت. گاهی جهت حفظ آرامش بیمار از بی حس کننده نیز استفاده خواهد شد . میزان بی حسی و بیهوشی به هدف انجام هیستروسکوپی و ناحیه مورد نظر بستگی دارد.

در روش هیستروسکوپی برخلاف روش های آندوسکوپی قدیمی که روی سطح شکم شکاف ایجاد می شد، بدون هیچ برش روی پوست و با درد خیلی کمتری انجام می شود. مدت زمان نقاهت نیز بسیار کمتر است. همچنین از لحاظ زیبایی می توان گفت که بسیار زیباتر است چون هیچ شکافی و برشی روی پوست ایجاد نمی شود و بیمار می تواند پس از چند روز تا حدا اکثر یک هفته به فعالیت های روزمره خود ادامه دهد.

در صورتی که هدف از انجام هیستروسکوپی، تشخیص باشد، در مطب پزشک و با بی حسی موضعی انجام خواهد شد. این مورد در برداشت پولیپ های کوچک توصیه می شود. اما در مواردی که این روش همزمان با جراحی انجام شود، در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام خواهد شد.

دوره نقاهت هیستروسکوپی

برخی بیماران بعد از انجام هیستروسکوپی، با موارد زیر روبرو خواهند شد:

• گرفتگی عضلات
  • خونریزی جزئی به مدت چند روز و یا بیشتر
  • کتف درد (در صورتی که از گاز دی اکسید کربن استفاده شود)
  • سر گیجه و یا احساس گیجی

بیمار بلافاصله بعد از انجام این روش قادر به خوردن و آشامیدن مواد غذایی می باشد.

در صورتی که این روش با بی حسی موضعی و در مطب انجام شود، بیمار یک تا دو ساعت بعد می تواند به خانه برگردد. اما اگر بیمار تحت بیهوشی قرار گرفته باشد، تا زمان برطرف شدن اثرات داروی بیهوشی باید در بیمارستان بماند.

در برخی موارد، داروهای مسکن جهت تسریع روند بهبودی از سوی پزشک برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. در صورتی که همزمان با هیستروسکوپی جراحی نیز انجام شده باشد، بیمار باید چند روزی را در منزل استراحت کند.

برقراری رابطه جنسی به مدت تقریبا یک هفته ممنوع می باشد. این کار از انتقال عفونت پیشگیری می کند.

استحمام، مانند روال قبل می تواند انجام شود.

رژیم غذایی می تواند مانند روال قبل ادامه داشته باشد. تنها در صورت بروز معده درد، غذاهای ساده تر و یا ماست مصرف کنید.

زمان مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و یا آسپیرین، را با نظر پزشک خود آغاز کنید.

بیمار باید تمامی نکات و اقدامات گفته شده از سوی پزشک را عینا رعایت کند.

هیستروسکوپی

آیا هیستروسکوپی، عوارض و خطراتی را به همراه دارد؟

هیستروسکوپی، روش کاملا ایمنی است. اما در برخی موارد و در صورتی که همزمان با جراحی انجام شود، امکان بروز عوارض زیر وجود خواهد داشت:

• تشکیل اسکار در رحم
  • خونریزی شدید
  • واکنش و حساسیت به داروی بیهوشی و یا مایعی که جهت پاکسازی رحم استفاده می شود

در صورت مشاهده علائمی مانند خونریزی شدید، تب و یا درد شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

پزشک بنا به دلایل مختلفی روش هیستروسکوپی را تجویز می کند. این شیوه عوارض بسیار بسیار کمی را به همراه دارد، اما با این حال، پیش از انجام آن با پزشک خود مشورت های لازم را داشته باشید. دوره نقاهت این روش بسیار کوتاه و سریع است و فرد بعد از آن قادر به انجام کارها و فعالیت های خود می باشد.

پانزده − یازده =