نکات طلایی دوران یائسگی

یائسگی

یائسگی یک برهه طبیعی و مهم از زندگی یک خانم است و در سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی به وجود می آید و تمامی زنان آن را تجربه خواهد کرد. در حقیقت یائسگی به معنای اتمام قاعدگی و بارداری است.

علائم یائسگی

به علت از بین رفتن هورمون های زنانه مسائلی در زندگی یک خانم به وجود می آید، که این مسائل عبارت است از:

گر گرفتگی ها، تغییرات هورمونی که باعث مشکلاتی در سیستم قلبی عروقی، در سیستم اسکلتی، استخوان و سیستم سکشوال یک خانم می شود، از همه مهم تر ممکن است مشکلات خلقی ایجاد کند و باعث افسردگی شود، تمامی زنان بایستی در این دوره سنی حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه داشته باشند.

یائسگی طبیعی

یائسگی طبیعی به مرور و طی سه مرحله تدریجی اتفاق می افتد، که عبارت است از:

پیش یائسگی

طبیعتا قبل از آنکه یائسگی اتفاق افتد، تخمدان ها به مرور با کاهش تولید استروژن همراه خواهند بود تا یائسگی کامل اتفاق افتد. جالب است بدانید که قبل از یائسگی، افت میزان استروژن به سرعت اتفاق می افتد.

یائسگی

به طور حتم زمانی که یائسگی اتفاق افتد، فرد قاعدگی نخواهد داشت و تخمدان استروژن بیشتری تولید کرده، اما تخمدان ها دیگر تخمک گذاری نخواهد داشت.

پیش از یائسگی

طبیعتا زمانی که یائسگی اتفاق می افتد، با علائمی همچون موارد فوق ذکر اتفاق می افتد. اما نکته ای جالب در این قسمت حائز اهمیت است که با اتفاق افتادن یائسگی استروژن با تولید کمتری مواجه می شود که این امر با افزایش سن بیشتر می شود.

نکات طلایی دوران یائسگی

یائسگی زودرس

یائسگی زودرس تنها به دلیل وجود مشکلات و بیماری هایی اتفاق می افتد. ژنتیک و بیماری های خود ایمنی نقش بسزایی در این بروز این عارضه خواهد داشت. عوامل متعدد بسیاری می تواند منجر به بروز یائسگی زودرس شود که عبارت است از:

نارسایی زودرس تخمدان

نارسایی زودرس تخمدان ها یک بیماری دائمی نیست، به طور طبیعی تخمدان ها وظیفه تولید استروژن و پروژسترون را دارند، در صورتی که تخمک گذاری یا رهاسازی تخمدان متوقف شود، در تولید این دو هورمون تغییراتی رخ می دهد، زمانی که این بیماری قبل از چهل سالگی اتفاق افتد می تواند گفت: فرد مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان است.

یکی از جدیترین علائم ابتلا به یائسگی پوکی استخوان است که این عامل خود می تواند مشکلات اسکلتی، استخوانی جدی تری را برای زنان به وجود آورد. لذا به منظور پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی مراجعه به متخصص زنان و زایمان و چکاپ های دوره ای را فراموش نکنید.

یائسگی القایی

زمانی که تخمدان ها به دلایل مختلفی همچون؛ پرتودرمانی یا شیمی درمانی دچار آسیب شوند و یا طی جراحی هایی همچون سرطان رحم یا اندومتریوز از بدن خارج شود، یائسگی القایی اتفاق می افتد.

تمامی علائم فوق ذکر، درمان و عوامل پیشگیری کننده دارد و بایستی فقط تحت نظر باشید و در چنین دورانی مراجعه و چکاپ های دوره ای متخصصین زنان کمک می نمایید، تا بتوانید این برهه از زندگی را به خوبی بگذرانید.

در صورتی که هر کدام از شما در این برهه از زندگی خود قرار دارید و این وضعیت موجب آزار شما شده است می توانید برای مدیریت این برهه از زندگی خود با یک متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید. لذا در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید به قسمت انتهایی مقالات مراجعه نمایید و سوالات خود را از ما بپرسید.

راه های ارتباطی با دکتر الهه ثناگو:

صفحه اینستاگرام: drelahesanagoo
شماره تماس: ۲۶۳۱۸۹۲۶

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به بهترین جراح زیبایی زنان در تهران مراجعه نمایید

18 − پنج =