لاپاراسکوپی کیست تخمدان

لاپاراسکوپی یک شیوه جدید جراحی در رشته زنان است که در چند سال اخیر خیلی از متخصصین از این روش برای درمان استفاده می کنند. یک متخصص زنان خوب لازم است در این زمینه تبحر و تکنیک جراحی داشته باشد . در صورتی که لاپاراسکوپی توسط فردی با تجربه انجام شود می تواند درمان بسیار موفق و مفید باشد و جایگزین مناسب برای روش های قدیمی جراحی باز محسوب شود.

لاپاراسکوپی کیست تخمدان

علائم کیست تخمدان

اکثر کیست های تخمدان بدون علامت هستند و در سونوگرافی به طور اتفاقی خیلی از این کیست ها تشخیص داده می شود، همین امر موجب تعجب اکثر افراد می شود . ولی بعضی از کیست های تخمدان بسته به ناحیه مورد نظر و اندازه آن ها می توانند علائمی ایجاد کنند و علائم آن ها می تواند به صورت درد، نامنظمی در سیکل های قاعدگی، لکه بینی، درد در زمان برقراری رابطه جنسی و احساس پری زیر شکم می باشد . لذا به بانوان توصیه می شود هر تغییر در سیکل قاعدگی و دردهای مبهم زیر شکم را حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند و انجام سونوگرافی را فراموش نکنند .

چه افرادی به کیست های تخمدان مبتلا می شوند ؟

کیست تخمدان یک پدیده است که ممکن است در هر فرد و هر سنی ایجاد شود . بروز کیست های تخمدان بسته به سن نخواهد بود و   در اکثر مواقع در سنین باروری اتفاق می افتد . زمانی فردی سیکل قاعدگی برای آن اتفاق می افتد و در سنین باروری قرار دارد، احتمال  ابتلا به کیست تخمدان در هر سیکل قاعدگی وجود خواهد داشت .

ولی حتی جنین های هستند که از بدو تولد کیست تخمدان دارند و این بخاطر مادر آن جنین است که از طریق هورمون ها کیست تخمدان به آن ها منتقل شده است و حتی در سنین قبل از بلوغ و پس از دوره یائسگی احتمال ابتلا به کیست تخمدان وجود دارد که در این ها مواردی است که بایستی بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند .

دکتر الهه ثناگو جراح و متخصص زنان و زايمان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین جراح زیبایی زنان در تهران می توانید با شماره ۲۶۳۱۸۹۲۶ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر الهه ثناگو مراجعه نمایید.

در چه زمانی احتمال عود کیست تخمدان وجود دارد ؟

در صورتی که کیست تخمدان حتی به روش لاپاراسکوپی خوب عمل نشود و جدارهای کیست به خوبی خارج نشود بایستی منتظر ماند تا کیست مجدد عود کند . بدین معنا که اگر تنها کیست سوراخ شود و آب آن را تخلیه کنیم و اجازه دهیم مابقی آن باقی بماند، این امر هیچ فایده ای برای بیمار ندارد و احتمال عود مجدد کیست تخمدان وجود خواهد داشت .

جراحی کیست تخمدان با لاپاراسکوپی

درمان کیست تخمدان با توجه به برخی از عوامل متعدد می باشد . در صورتی که با روش های غیر جراحی کیست تخمدان برطرف نشود، بهترین گزینه درمان جراحی کیست تخمدان خواهد بود .

لاپاراسکوپی یک جراحی کم تهاجم است که در این روش جراحی ناحیه مورد نظر تنها حدود یک تا پنج سانتیمتر برش داده می شود و از این طریق لاپاراسکوپ وارد بدن می شود .

لاپاراسکوپ وسیله ای است که به کمک آن می توان به بررسی و تشخیص بیماری ها پرداخت . پس از ورود لاپاراسکوپ گاز دی اکسید کربن که گازی قابل جذب است، فضای داخل رحم را پر می کند تا امکان دید پزشک بیشتر شود . ابتدا از طریق لاپاراسکوپ به تشخیص و بررسی فضای داخلی رحم می پردازیم و پس از شناسایی و تعیین محل کیست تخمدان اقدام به برداشتن کیست تخمدان از طریق لاپاراسکوپ می نماییم .

جراحی لاپاراسکوپی تحت بیهوشی کامل انجام می گردد و بیمار پس از انجام لاپاراسکوپی می تواند ترخیص شود و نیاز به بستری در بیمارستان نخواهد بود .

مزایای لاپاراسکوپی

مزایای لاپاراسکوپی نسبت به جراحی های سنتی و باز در این است که نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست و دوره نقاهت پس از جراحی بسیار کوتاه خواهد بود .

در زمان انجام جراحی لاپاراسکوپی میزان برش بسیار کمتر از جراحی های سنتی خواهد بود و به همین منظور میزان آسیب بافت در این جراحی بسیار کم است .

لاپاراسکوپی تنها از طریق برش بسیار کوچک انجام می شود و همین امر موجب می شود تا پس از جراحی میزان چسبندگی رحم بسیار کم باشد .

جراحی لاپاراسکوپی یک جراحی ایمن است که کمترین میزان عوارض را تا به امروز شاهد آن بوده ایم . در صورت مشاهده هر گونه علائم از کیست تخمدان بهتر است بدون اتلاف وقت به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا در صورت لزوم اقدامات درمانی برای تان انجام گردد .

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه نمایید.