علائم زگیل تناسلی را بشناسید

زگیل تناسلی

امروزه یکی از بیماری های مقاربتی که شیوع بسیار زیادی پیدا کرده است، بیماری زگیل تناسلی می باشد . زگیل تناسلی دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام از این نوع بیماری می تواند کم خطر و پر خطر باشد . راه های انتقال این بیماری در اکثر مواقع از طریق تماس جنسی می باشد اما از طریق پوست هم انتقال آن نیز وجود دارد .

گاهی اوقات در مواردی که درمان خاصی برای این بیماری صورت نگیرد امکان دارد پس از چند ماه از بین رود، اما ویروس آن به مدت طولانی در بدن باقی می ماند .

از میان تمام تیپ های زگیل تناسلی نوع های ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ شایعترین این تیپ ها می باشد که از این چهار نوع زگیل تناسلی تیپ ۶ و ۱۱ جز کم خطرترین نوع می باشد که به ندرت به سرطان تبدیل می شود و در اکثر مواقع این دو نوع همراه با عفونت خواهد بود . این نوع زگیل های تناسلی شکل ها، اندازه ها و رنگ های مختلفی دارند و امکان بروز آن در نواحی مختلف بدن وجود دارد .

نوع های ۱۶ و ۱۸ جز پرخطرترین زگیل تناسلی به شمار می آید که در اکثر مواقع منجر به سرطان دهانه رحم و مقعد، سرطان آلت تناسلی و واژن می شود . بهتر است علائم زگیل تناسلی را بشناسید و بدانید که این بیماری بدون علامت بوده و با انجام تست غربالگری مشخص می گردد.

علائم زگیل تناسلی را بشناسید

راه های انتقال زگیل تناسلی

شایعترین راه انتقال این بیماری از طریق تماس جنسی می باشد . امکان انتقال از راه های دیگر وجود دارد اما به ندرت از طریق روش های دیگر انتقال می یابد .

دوره کمون زگیل تناسلی

دوره کمون بیماری با توجه به نوع آن متفاوت می باشد در صورتی که از نوع پرخطر باشد دوره آن به طور دقیق مشخص نمی شود اما از نوع کم خطر بین سه هفته تا هشت ماه متفاوت خواهد بود و گاهی اوقات ممکن است تا چندین سال به طول بیانجامد .

همانطور که ذکر شد، برخی از تیپ های زگیل تناسلی بدون درمان پس از چند ماه بهبود می یابد اما این برطرف شدن به معنای از بین رفتن کامل نخواهد بود و در بدن باقی خواهد ماند .

علائم زگیل تناسلی

در بیشتر مواقع این بیماری بدون علامت خواهد بود و تنها با سوزش و خارش مختصری همراه است . معمولا افرادی که به بیماری ایدز، دیابت و یا بیماری های که مجبور به مصرف داروهای کورتون هستند بیشتر به زگیل تناسلی مبتلا می شوند و دوره کمون آن مشکل تر خواهد بود .

تشخیص زگیل تناسلی

تنها راه تشخیص بیماری زگیل تناسلی از طریق معاینه و نمونه برداری می باشد . نمونه برداری فقط در مورد تست غربالگری به اثبات رسیده است و در مواردی می تواند موجب پیشگیری گردد . زمانی که فرد برای معاینه به متخصص زنان و زایمان مراجعه می نماید بهترین راه بررسی و ارزیابی پیشابراه می باشد .

دکتر الهه ثناگو جراح و متخصص زنان و زايمان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با جراح زیبایی زنان خوب در تهران می توانید به آدرس اینستاگرام دکتر الهه ثناگو مراجعه نمایید.

درمان زگیل تناسلی

درمان با توجه به تیپ، تعداد و ناحیه زگیل تناسلی متفاوت خواهد بود . بهترین روش درمان این است که ابتدا فرد به متخصص زنان مراجعه نماید و پس از بررسی های لازم سپس اقدام به درمان نماید .

درمان زگیل تناسلی به چند طریق صورت می گیرد که عبارت است از :

درمان دارویی

این نوع درمان به نسبت دیگر روش های درمانی کمی طولانی تر خواهد بود و تا چند ماه طول می کشد .

درمان جراحی

یکی دیگر از روش های درمان انجام جراحی است که سرعت درمان در این روش بیشتر خواهد بود . این نوع روش درمان به نسبت دیگر روش ها چون سرعت بهبودی بیشتری است طرفداران بسیاری دارد . روش های جراحی عبارت است از: لیزر، رادیوفرکانس، فریز و کوتر می باشد .

در صورتی که این بیماری به موقع و در زمان مناسب تشخیص داده شود . زگیل تناسلی داخلی به نسبت خارجی دارای اهمیت بیشتری دارد . تشخیص بهتر این بیماری از طریق نمونه برداری صورت می گیرد و بهتر است به منظور تشخیص از دستگاه کلونوسکوپ برای تشخیص بهتر کمک گرفته شود .

هشت + 9 =