درمان فیبروم رحم

فیبروم رحم

فیبروم رحم تغییراتی است که در بافت عضلانی رحم ایجاد می شود، این تغییرات منشا ژنتیکی دارند بدین معنا که اگر بیماری قرار است مبتلا به فیبروم شود، این فیبروم ها از دوران جنینی سلول هایش در بافت رحم فرد ایجاد می شود و بتدریج با بزرگ شدن رحم، تغییرات هورمونی، بلوغ و افزایش سن فیبروم ها آرام آرام بزرگ می شوند . در حقیقت فیبروم های رحمی با سونوگرافی قابل تشخیص هستند .

درمان فیبروم رحم

علائم فیبروم رحم

گاهی اوقات فیبروم های رحمی با ظهور علائمی همراه هستند که وجود این علامت ها در همه ی افراد یکسان نیست. به طور مثال ممکن است فردی علائم مشهود و مشخصی از فیبروم رحم داشته باشد، اما بالعکس فرد دیگری هیچگونه علائم خاصی از وجود فیبروم رحم نداشته و از وجود آن بی اطلاع باشد و با انجام سونوگرافی بیماری تشخیص داده شود .

لازم ذکر است که این نوع توده ها می تواند در اندازه های مختلفی ظاهر شوند که با توجه به شرایط بیمار علائم متفاوت خواهد بود.

انواع فیبروم های رحمی

معمولا فیبروم ها سرطانی نمی شوند و به ندرت ممکن است این نوع توده ها به سرطان تبدیل شوند . لذا فیبروم های رحمی هیچ گونه مشکلی را برای فرد به همراه نخواهد داشت . فیبروم های رحمی دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به ناحیه مورد نظر نوع های آن ها متفاوت است، که عبارت است از:

فیبروم های اینترامورال

فیبروم های اینترامورال در واقع فیبروم های هستند که داخل گوشت رحم دیده می شوند. این نوع فیبروم ها بدون علامت هستند و در صورتی که این نوع فیبروم ها خیلی بزرگ باشند با علائمی همچون؛ اثرات فشاری بر روی رحم، درد زیر شکم و خونریزی رحمی همراه می باشند .

فیبروم های ساب موکوزال

این نوع فیبروم ها داخل حفره رحم ایجاد می شوند که می تواند منجر به بروز علائم در فرد شود و معمولا علائم آن به صورت خونریزی خواهد بود .

فیبروم های ساب سروزال

فیبروم های ساب سروزال در واقع توده های هستند که از داخل رحم به صورت توده ای برجسته به خارج رحم خود را نشان می دهد .

دکتر الهه ثناگو جراح و متخصص زنان و زايمان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با متخصص زنان و زایمان خوب در تهران می توانید با شماره ۲۶۳۱۸۹۲۶ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر الهه ثناگو مراجعه نمایید.

درمان فیبروم های رحمی

درمان فیبروم رحم به عوامل مختلفی بستگی دارد، با توجه به نوع فیبروم ها و علائم فرد درمان متفاوت خواهد بود .

بعضی از فیبروم ها نیازی به درمان ندارند و تنها لازم است که پیگیری های لازم صورت گردد تا روند بیماری کنترل شود . در این زمان انجام سونوگرافی هر شش ماه یک بار ضروری خواهد بود و درمان برخی دیگر از فیبروم ها در وهله اول جراحی است .

شایان ذکر است، درمان فیبروم های رحمی طبی نیست و این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد . خیلی از افراد تمایل دارند، با مصرف داروهای گیاهی به درمان بپردازند . در صورتی که درمان از این طریق امکان پذیر نخواهد بود .

برخی از آمپول های هورمونی هستند که به منظور رفع فیبروم های رحمی مورد استفاده قرار می گیرند، این نوع آمپول ها تا حدودی می توانند موجب کوچک شدن اندازه توده های فیبروم شوند، اما باید گفت زمانی که فیبروم ها کوچک می شوند بعد از یک مدت (که این زمان می تواند چند ماه تا چند سال به طول بیانجامد) مجدد شروع به رشد کند . لذا درمان طبی موثر نخواهد بود .

در صورتی که اندازه فیبروم های رحمی به قدری بزرگ باشد که منجر به بروز علائمی در فرد شود در این مواقع بهترین روش درمان جراحی است .

در نهایت برای انتخاب نوع درمان باید تمامی جوانب همچون سن بیمار،علائم، درد، خونریزی، نحوه بزرگ شدن فیبروم ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

درمان فیبروم رحم در دختران جوان

دختران جوانی که مبتلا به فیبروم های رحمی هستند ترجیح داده می شود تا جراحی انجام نگردد، زیرا انجام جراحی و بخیه های حین جراحی می تواند بافت رحم را برای بارداری تحت تاثیر قرار دهد . به همین منظور فیبروم های رحمی با اندازه های ۶ – ۷ سانت در دختران جوان بهتر است که تنها تحت کنترل قرار گیرند .

ولی زمانی که فیبروم های رحمی در دختران جوان خیلی بزرگ باشد، به دلیل اشغال کردن رحم باعث ایجاد فشار بر روی بافت رحم و خونریزی می شود، در این زمان بهترین درمان جراحی خواهد بود . تزریق آمپول های هورمونی موثر نخواهد بود و تنها راه درمان جراحی است .

جراحی فیبروم های رحمی

انجام جراحی فیبروم رحم به ظرافت بسیار زیادی نیاز دارد، به دلیل اینکه فیبروم زمانی که بزرگ می شود به حفره رحم نزدیک می شود، لذا این جراحی نیاز به دقت بسیار زیادی دارد تا حفره رحمی باز نشود . در صورتی که در حین جراحی حفره رحمی به هر دلیلی باز شود، حتما باید با ظرافت بسیار زیادی بخیه زده شود تا بافت رحم به حالت عادی باز گردد .

در صورتی که توده های فیبروم بزرگ باشند نیاز به بخیه چندین لایه (۴-۵) می باشد تا به حالت اولیه بازگردد تا مشکلی در زمان بارداری برای فرد به وجود نیاورد و موجب پاره شدن رحم نشود . بدترین مشکل در زمان بارداری که ممکن است رخ دهد پاره شدن رحم در این دوران می باشد .

یکی دیگر از مسائلی که در حین جراحی فیبروم رحمی ممکن است ایجاد شود، وارد شدن آسیب شدید به حفره داخل رحم (اندومتر) می باشد و ممکن است فرد پس از چندماه با عوارضی همچون کم شدن خون پریود، چسبندگی داخل رحمی (آشرمن) مواجه شوند .

لذا نحوه جراحی فیبروم های رحمی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد . جراحی فیبروم یک جراحی تکنیکال و ماهرانه ای است که می تواند به دو صورت باز یا لاپاراسکوپی انجام شود و در هر دو مورد باید تکنیک جراحی کاملا رعایت شود .

نتیجه گیری

پیشگیری بهتر از درمان است . در صورتی که سابقه این بیماری در میان اطرافیان شما وجود دارد بهتر است به علائم آن توجه نمایید و تحت کنترل قرار گیرید . انجام جراحی فیبروم های رحمی به ظرافت بسیار زیادی نیاز دارد، در نتیجه به منظور پیشگیری از بروز عوارض ناشی از جراحی حتما در انتخاب پزشک و متخصص زنان دقت لازم را داشته باشید .