آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟

تنبلی تخمدان یا pco

تنبلی تخمدان یکی از بیماری های بسیار شایع در میان دختران جوان و زنان به شمار می آید. تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک در واقع بدین معناست که در داخل تخمدان ها کیست های ریز کوچک دیده می شود و این بیماری در واقع یک مشکل ژنتیکی در تخمدان است که تخمدان عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد و در واقع سیکل و روال طبیعی تخمک گذاری در تخمدان از بین می رود.

آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟

عملکرد تخمدان های رحم

به طور طبیعی ماهانه چند فولیکول در تخمدان رشد می کند ولی تنها به یکی از این فولیکول ها فرمان تبدیل به تخمک داده می شود. پس از آنکه فولیکولی که بایستی تبدیل به تخمک شود، تایید و تعیین شد، آن فولیکول تعدادی هورمون مهارکننده ایجاد کرده و اجازه نمی دهد تا سایر فولیکول ها رشد کنند و این امر موجب پیشگیری از پر شدن سطح تخمدان از کیست های ریز می شود. بنابراین هر ماه در تخمدان یک تخمک به وجود می آید و آن تخمک یا باردار می شود و یا اگر باردار نشود از بین می رود و مشکلی بر روی سطح تخمدان به وجود نمی آید.

ولی در مورد تخمدانی که مبتلا به pco است و تنبلی دارد این سیکل طبیعی از بین می رود و هر ماه چند فولیکول به وجود می آید ولی هیچ فولیکولی تبدیل به تخمک نمی شود، لذا فرد مبتلا به این بیماری هر ماه تخمک نداشته و به جای آن چند فولیکول ریز به سطح تخمدان وارد می شود. در حقیقت فولیکول ها از عمق تخمدان ایجاد و به سطح آن وارد می شوند و چون موردی برای مهار شدن آن ها وجود ندارد این فولیکول در سطح تخمدان باقی می مانند و هر ماه تعدادی فولیکول در سطح تخمدان باقی مانده و به تدریج فولیکول های پریفرال در داخل تخمدان ایجاد می شوند.

فولیکول های پریفرال به چه معناست؟

پریفرال در واقع به معنای این است که در محیط تخمدان فولیکول های ریز هر ماه به صورت زنجیره وار به هم متصل شده و در محیط تخمدان به صورت گردنبند اطراف تخمدان را فرا میگیرند. این فولیکول های ریز در واقع کیست های ریز تخمدان هستند که از بین نرفته و بر روی سطح تخمدان باقی مانده اند.

زمانی که این کیست ها در سطح تخمدان باقی می مانند چه اتفاقی می افتد؟

هر کدام از این کیست ها زنده هستند و زمانی که در داخل تخمدان باقی می مانند هورمون های کوچکی تولید می کنند که این هورمون ها در خون وارد می شوند، لازم است بدانید میزان هورمون هر فولیکول کم است اما زمانی که تعداد آن ها زیاد می شود میزان هورمونی که وارد خون می کند از حد عادی تجاوز می کند و این هورمون ها بیشتر هورمون های مردانه اند و زمانی که میزان هورمون های مردانه در بدن یک خانم بالا رود علائم هورمون های مردانه ایجاد می شود.

علائم بیماری تنبلی تخمدان

علائم بیماری تنبلی تخمدان بسیار مهم است و بیشتر روی ظاهر بیمار جوان اثر می گذارد مثل ضخیم شدن موها یعنی حالت موهای مردانه در نواحی صورت، ریش و سیبیل، گردن، اطراف سینه ها، روی و زیر شکم و اطراف ران ها و از نظر زیبایی برای بیمار مشکل ایجاد می کند. همچنین ریزش مو مردانه برای بیمار ایجاد می کند و موی سر به ویژه در نواحی شقیقه ها و وسط سر کم پشت می شود.

از دیگر علائم این بیماری پوست صورت چرب و منجر به بروز آکنه می شود. علاوه بر این موجب تغییراتی هورمونی در تخمدان می شود. این موارد برای دختران جوان دردآور است و درمان آن ها سخت و زمان بر است و گاهی اوقات بیماران در حین درمان اذیت می شود.

تخمدان یک عضو متابولیسمی است که کمک به سوخت ساز بدن کرده و هورمون های که برای بدن ایجاد می کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور معمول بیماری تنبلی تخمدان موجب برهم زدن تعادل هورمون ها و کاهش متابولیسم می شود و همین امر موجب چاقی بیمار می گردد.

یکی از علائم بیماری تنبلی تخمدان چاقی است، اما در افراد لاغر هم بروز می کند. اکثر افراد مبتلا به این بیماری دچار چاقی می باشند و چاقی موجب می شود تا درمان سخت تر انجام شود.

دکتر الهه ثناگو جراح و متخصص زنان و زايمان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین جراح زیبایی زنان در تهران می توانید با شماره ۲۶۳۱۸۹۲۶ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر الهه ثناگو مراجعه نمایید.

تخمدان بر روی هورمون انسولین اثر می گذارد و وقتی به این بیماری مبتلا می شوید احتمال ابتلا به دیابت و عدم تحمل گلوکز در خانم بالا می رود. همچنین احتمال بالارفتن چربی خون زیاد خواهد بود.

یکی دیگر از مشکلاتی که با ابتلا به بیماری تنبلی تخمدان به وجود می آید نامنظمی در سیکل های قاعدگی است. برخی اوقات در یک بیمار سیکل های قاعدگی هر دو تا سه ماه و در برخی دیگر زمانی که بیماری شدید باشد سالی یکبار آن هم با کمک مصرف دارو ایجاد می شود. در واقع این تغییرات هورمونی سبب می شود تا بیمار در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی در معرض ابتلا به سرطان رحم قرار گیرد.

درمان بیماری تنبلی تخمدان

این علائم برای بعضی از خانم ها واقعا سخت است و باعث می شود تا آن ها از زندگی ناامید کند. لازم است بدانید که این بیماری ژنتیکی است و هیچ پزشکی نمی تواند ژن تخمدان را تغییر دهد به همین خاطر از متخصص زنان و زایمان انتظار معجزه نداشته باشید و تنها پزشک می تواند علائم بیماری را کاهش دهد.

درمان بیماری تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک به صورت علامتی است، بدین معنا که با درمان علائم این بیماری تنها می توان بیماری را کنترل نمود و درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. این نکته بسیار حائز اهمیت است که بایستی به تمامی افراد مبتلا به این بیماری گوشزد شود.

از بین بردن فولیکول های سطح تخمدان

یکی از روش های درمان، از بین بردن فولیکول های ایجاد شده و اجازه ندادن ورود هورمون ها به خون می باشد، زیرا این هورمون ها می تواند منجر به بروز علائم مردانه شود که درمان از طریق مصرف برخی داروها با تجویز متخصص زنان و زایمان صورت می گیرد.

تنظیم سیکل قاعدگی

یکی از مهمترین اصل درمان تنظیم سیکل قاعدگی است، که درمان از طریق مصرف دارو امکان پذیر خواهد بود. همچنین در صورتی که بیمار قصد بارداری داشته باشد، باید تحت کنترل باشد در صورتی که بدون مصرف دارو خود به خود باردار نشود حتما باید تحت درمان دارویی قرار گیرد، تا با تجویز داروهایی تخمدان را تحریک کرده تا منجر به بارداری فرد شود.

تغییر سبک زندگی

فرد مبتلا به تنبلی تخمدان بایستی سعی نمایید تا سبک زندگی خود را تغییر دهد زیرا امر موجب می شود تا علائم بیماری کاهش یابد، انجام فعالیت های ورزشی، رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن در درمان و کنترل این بیماری موثر است.

درمان هیسروتیسم یا درمان موهایی ضخیم

درمان موهای ضخیم به دو صورت دارویی و مکانیکال اتفاق می افتد. با درمان دارویی می توان سطح هورمون های مردانه را کاهش داد و از بروز موهای ضخیم جدید پیشگیری نمود و با درمان مکانیکال همانند لیزر می توان کمک نمود تا موهای زائد به وجود آمده از بین برود.

درمان های پوستی و مو

ریزش مو، بروز آکنه و پوست چرب از مواردی است که بایستی با همکاری متخصص پوست انجام شود تا با مصرف داروهای مرتبط با این عارضه به رفع آن کمک نماییم و جلوی پیشرفت این نشانه را بگیریم.

بعضی از اوقات نشانه های این بمیاری سرسخت هستند و سرسختانه به درمان مقاومت می کنند. ولی بیماران نباید نا امید شوند این مشکل به تدریج به وجود می آید و درمان هم بتدریج اثر می کند.

آیا تنبلی تخمدان منجر به نازایی می شود؟

افرادی که تخمدان هایی تنبل دارند نازا نیستند، با پیشرفت های بسیار در علم پزشکی، نازایی وجود ندارد اما این افراد سخت زا و دیرزا می شوند و احتمال دارد که پروسه باردار شدن آنها طول بکشد و نیاز به درمان دارویی برای باردار شدن وجود داشته باشد.

نکات مهم و پایانی به افراد مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان

با توجه به آنچه تا به این لحظه گفته شد، چند توصیه به افراد مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان می شود که لازم است آن را رعایت نمایید.

بیمار باید دائم تحت مراقبت و کنترل باشید و پزشک خود را مدام تغییر ندهید .

درمان علامتی است، علائم خود را به پزشک اعلائم کنید تا علائم بیماری شما درمان شود.

سبک زندگی بیمار باید تا به آخر عمر او تغییر کند و بایستی بیمار ورزش کند زیرا ورزش کردن باعث می شود تا جلوی تغییرات هورمونی بدن گرفته شود و همچنین جلوی ابتلا به بیماری دیابت و چاقی را می گیرد. دوری از استرس و آرامش روحی، تغذیه مناسب و انجام فعالیت های ورزشی باعث می شود تا علائم بیماری کاهش یابد و در درمان بسیار موثر خواهد بود.

چکاپ های سالانه فراموش نشود و از نظر دیابت و چربی خون بررسی شوید و سیکل های قاعدگی حتما منظم شود زیرا این یک اصل کلی در این بیماران به شمار می آید و توصیه متخصص زنان و زایمان به افراد مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک در صورتی که ازدواج کرده اند حتما زیر سی سال باردار شوند زیرا در این دوره سنی تخمدان ها جوان هستند و زودتر به درمان ها پاسخ می دهند.

لازم است بدانید که موارد بارداری خود به خود در بیماران تنبلی تخمدان بسیار دیده شده است . اما نگران نباشید در صورتی که اقدام کرده اید و باردار نشده اید حتما تحت نظر پزشک باشید و تا با صلاح دید ایشان داروهایی را مصرف نمایید تا زودتر باردار شوید.

یک × 3 =